Marosvécs
első írásos említése 1228- ból való, mely arról tudósít,
hogy II. Endre elvette a felesége, Gertrudis királyné elleni
összeesküvésben részt vevő Kacsics Simontól a várat,
birtokait, és Tomaj Dénesnek, a Bánffy család ősének
adományozta. A Bánffyaktól Mátyás király veszi el 1467-ben, s
adja Ungor Jánosnak. Ettől kezdve a tulajdonosok sűrűn
váltogatják egymást: Szobi Mihály, Werbőczy István (aki a
hagyomány szerint a marosvécsi várban írta meg a Tripartitumot),
Balassi János, Kendy Ferenc, Báthori Zsigmond, Bocskai István.
Kemény Jánosnak II. Rákóczi György adományozta a várat 1648.
november 28-án, s ettől kezdve a vár és a birtok 300 évig a
Kemény család tulajdonában volt. Báró Kemény János (1903-1971)
író, lelkipásztor, az erdélyi magyar kultúra legnagyobb
mecénása, a „jóság embere” 1926-tól 1944-ig minden nyáron
marosvécsi kastélyában szervezte meg a Helikon-találkozót. 1921.
augusztus 9-14. között a szolgálatot, a missziói munkát komolyan
vevő kilenc lelkipásztor megalapította a Vécsi Szövetséget.
Marosvécs az 1920-as éveket követően a hit és irodalom, a
kultúra és az erdélyi kegyesség bölcsője volt.
A
marosvécsi református templom a vár közelében egy magaslaton
áll. A szentély-hajó térfűzésű templomhoz a hajó déli
oldalán portikust emeltek a későbbiekben. A 130 cm vastag falú,
folyami kőből épült templomfalat a hajóban öt (3+2), a
szentélyben három félköríves záródású ablak töri át. A
déli és a nyugati, kőből faragott ajtókeretek csúcsíves formái
gótikus kőfaragványokra emlékeztetnek. A téglalap alaprajzú
hajó és a közel azonos szélességű, fél nyolcszög záródású
szentély hevederívekkel tagolt boltozattal fedett. A vakolt
boltozatra rátétes stukkódíszítés készült. A járószintet a
hajóban és a szentélyben is négyzet formára szabott kőlapokkal
képezték ki.
Az
írott források, a templomban található feliratok, illetve az
épület építészeti vizsgálata alapján a következő
építéstörténet vázolható: a templomot II. Kemény Simon báró
és özvegye, Vay Anna (+1736) építtette 1727-ben. Az írott
forrásokban többször is említenek korábbi templomot. A kutatás
további feladata annak tisztázása, hogy a korábbi templom
falaiból vagy kőfaragványaiból használtak-e fel elemeket az új
templom építésénél.
A
templom berendezésének legkorábbi eleme a szószékkorona.
Felépítését, díszítését tekintve a XVII. század végén, a
XVIII. század első harmadában készült. Bizonyára még a korábbi
templomhoz tartozhatott, és 1727-ben, az új templom építésekor
került jelenlegi helyére.
Az
egymanuálos, hatregiszteres orgona 1757-ben Johannes Hahn
nagyszebeni műhelyében készült („Johannes Hahn fecit Cibini
1757”). Egyetlen változtatás: 1956-ban Mesnyi János a
fúvójavítás alkalmával a kézi fújtatást lábfújtatásra
alakította át.
Az
erdélyi rokokó templombelsők egyik legszebb példáját
alakították ki a XVIII. század második felében, 1768- 1770
körül. A levéltári adatok és a templomban található feliratok
alapján a megrendelő Kemény Simonné Vay Anna unokája, III.
Kemény Simon és első felesége, Wesselényi Polixénia (+1764)
„DÁMVAD A’ SIRENNEL, HOGY ÖSZVE KÖLTEZETT,/ AZ ISTENT
TISZTELNI, HIVEN IGYEKEZETT,/ AZÉRT E’ MUNKÁN IS É KÉT SZÍV
EGGYEZETT”, valamint másodikfelesége, gróf Vas Kata
.„KÖNYHOLLATÁSI KÖZT MIDŐNÉPITENÉ / DÁMVAD
E ’ TEMPLOMOT S ’ AZZAL ENYHITENÉ/ ISTENE TETTZÉSÉT MERT
ESZÉBE VETTE/ AKI GROFF VAS KATÁT ELEIBE TETTE”
A
boltozatra és hevederívekre stukkó rátét került, a kartusokban
figurális díszítéssel, körös-körül gazdag plasztikájú
roccaille-okkal, címerpajzzsal, feliratos szalaggal és geometrikus
díszekkel.
A
református ikonográfia iskolapéldájával találkozunk a
templombelső kiképzésénél. A központi kartusokba foglalt három
allegorikus képecske előképe az 1745-ben napvilágot látott
Liliomok völgye című áhítatos könyv metszetei között
található.
A
templom egységes, mai napig fönnmaradt mellvédes padjai szintén
a XVIII. század utolsó harmadában készülhettek. A sajátos
díszítés és készítéstechnikai jegyek alapján Barátosi Balog
Mihály nevéhez köthető. A fenyőfa, juharfa és hársfa
felépítésű padok mellvédjeire faragott rátét díszítések
készültek. A díszítések előképeként a fent elmített Liliomok
völgye című könyvecske egy metszete, és a szószékkosáron is
előforduló, az Énekek énekéből idézett három vers képi
megjelenítése szolgált.
A
templom berendezésének két kiváló darabja a kőből faragott
szószékkosár és az íve sen e lőr ehaj ló bábkorlátos nyugati
karzatmellvéd. A környék templomaiban szokatlanok a nemes,
márványrajzolatú, szürke kőből faragott, aranyozással és
festéssel d í sz í te t t i lyen nemű műalkotások. Bizonyára a
karzat felépítését követően festhették át a korábban fekete
színvilágú orgonaszekrényt, összhangba hozva a karzat szürkés
színvilágával. Figyelemre méltó a déli bejárati kapu
neogótizáló, rakott, intarziás ajtószárnya. A diófa
alapfelületű, tömbmozaik technikával díszített intarziás
berakás a XV. század végén, XVI. század első felében készült
Segesvár környéki asztalosmunkákat követi.
A
templom nyugati falától nem messze található a kőtalapzaton
álló, zsindellyel fedett harangláb. Kőtalapzatába másodlagosan
faragott kőelemek, ablakszárkövek kerültek beépítésre. A
kőtalapzatra épített harangláb többszöri átalakításon esett
át. Központi függőleges gerendáján egy XIX. századi felirat
néhány betűje „D ... M ... C ... M ... T ... A” és az évszám
első három számjegye „185 .” azonosítható. A kisharang
1586-ból való, felirata: „Vechi fieri fecit1586. Johannes Ratz
praefectus arcis. Noe bixen maister Gosmich”. Az I. világháború
ideje alatt elveszett régebbi kisharang helyébe a gyülekezet
1922-ben közadakozásból öntetett újat.
A
Marosvécsen szolgáló lelkészek névsora: Ercsei János 1743,
Jantsó József 1749–1785, Boros György 1788–1793, Incze István
1794–1820, Korondi János 1821–1864, Péterffi Ferenc 1864–1914,
Kiss Ferenc adminiszt ráló lp. Holtmarosról 1915–1919, Csiki
István 1919–1925, Olajos László 1925–1935, Szabó Sámuel
1936–1968, Székely József 1936–2004, Benkő Mihály 2004 –.
(BENKŐ
MIHÁLY -lelkipásztor)
(Magyari
Hunor – A Görgényi Református
Egyházmegye templomai)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése