– 43 év a katedra mellett, 27 év igazgatás –
A címbe foglalt két számérték azon évek száma,
amit Böjte Andor Vilmos fizikatanár a katedra mellett,
illetve iskolaigazgatóként tud maga mögött. Február
utolsó hétfőjén a tanár úr a Városkép adásának
vendége volt, s az ott folytatott beszélgetésben tapasztalatait,
emlékeit, a tanári hivatás és igazgatói
tisztség kihívásait osztotta meg a nézőkkel.
Ezekből a gondolatokból ismertük meg őt jobban,
hiszen iskolaigazgatóként kevés személyes jellegű
információt osztott meg önmagáról.
Gyerekkorára úgy emlékszik vissza, hogy édesapját,
aki ezermesternek számított, állandóan motorkerékpárja
javítása, tisztogatása közepette találta.
Nyolcadikos diákként tudta, hogy a technikai ismeretek
vonzása miatt ezt a szakirányt követi majd.
Előbb mégis úgy gondolta, hogy építészmérnök lesz.
Valahányszor építész nagybátyja ennek a szakmának
a nehézségeiről beszélt, azzal érvelt, hogy amit az
építész megtervez, az hosszú időn át látható, kézzel
fogható, csodálható és hasznos. A nagybácsi replikája
ellenben arról próbálta meggyőzni, hogy amit az emberekbe
építünk bele, sokkal tovább él: „Emberekbe
is beépíthetünk – nem kell látható ház legyen”.
Ekkori fizikatanára azonban úgy megszerettette
vele a fizikát, hogy a XI. osztályban már biztos volt
benne, hogy fizika szakra szeretne felvételizni. Akkoriban
nehezek voltak a felvételik az egyetemekre, de
ő sikeresen felvételt nyert az elméleti fizika szakra,
ahol üzemi fizikusnak tanult. Egyfajta laborfizika
volt ez, fémek szerkezetének, összetételének kutatása, tanulmányozása. Többször is megemlítette beszámolójában az egyetem akkori dékánja, Gábos Zoltán
diákbarát magatartását, aki szünetekben is sok
időt töltött a diákok között, hogy megismerje problémáikat,
vizsgán pedig nem vágta el a diákot, hanem
újabb időpontra írta ki, amikorra jobban kellett
tudnia az anyagot. Elektronikatanárát is
nagyra becsülte, akitől azt tanulta meg, hogy a diák előbb végezzen pontos rajzot, azután jöjjön a magyarázat,
amikor megérti, minek mi a szerepe a műszaki rajz kapcsán.
Az egyetemi évek elvégzése után visszakerült tanárként
abba a líceumba, ahol korábban diák volt.
Tanárai – kollégaként – segítségére voltak a beilleszkedésben.
Vallomása szerint sokat tanult tőlük. Mivel
a fizikafeladatok megoldása volt az erőssége,
csakhamar jól érezte magát a katedránál, sőt az orvosi
egyetemre felvételizők dolgozatait is éveken át javította.
Úgy véli, hogy a 90-es évek előtti oktatás sokkal
stabilabb volt, mint a mostani. A jelenlegi oktatási
rendszerben nehezményezi, hogy “jönnek-mennek„ a
miniszterek, s velük együtt a törvények is. Kapkodás
van az alternatív tankönyveket illetően is, ez pedig
kihat a diákokra, s a tanítás rovására megy.
A ma
gyerekét kevésbé látja céltudatosnak, mint a korábbiakat:
„A gyereknek nincs célja, s bolyongóvá válik a
világban” – állapította meg. Kevés szülő tesz úgy,
mint az egykoriak, akik konzultáltak a tanárokkal,
hogy miben látják eredményesebbnek a gyereket. A
múlt szüleinek fontos volt a tanár véleménye a gyerek
jövőjét illetően. A jelenlegi szülők tanácstalanok,
a gyerek pedig nem enged beleszólást, mert ő el tudja
dönteni, mi legyen. Természetesen a változó világ
mindannyiuk dolgát megnehezítette, mert alig lehet
feltérképezni, milyen szakma lesz pár év múlva hiánycikk, azaz „menő”. Sajnos a magyar oktatásnak
sincs egy általános szakmai folyamata. A leginkább a
tételek összeállításakor tükröződik ez.
Fontos lenne,
hogy a nevelési és szakmai oktatás kéz a kézben járjon.
Pedagógusként azt is fontosnak tartja, hogy magatartásbeli
ismereteket is kapjon az iskolában a gyerek.
Igazgatóságának 27 éve alatt az 1990-es év márciusa
volt számára az egyik legnagyobb kihívás. Minden igyekezete a román–magyar konfliktus elkerülésére
irányult, s ma is büszkén nyugtázza, hogy sikerült –
az iskolát elkerülte a nacionalista viszály. Nagy kihívásként élte meg azokat az éveket is, amikor felismerte,
hogy a jövő iskolájában informatikát kell tanítani.
Így, kezdeményezésére, de a tanfelügyelőség jóváhagyása
nélkül indították el az első informatikaosztályt
Szászrégenben, s mivel az iskolának nem volt számítógépe, egy könyveléssel foglalkozó barát cégénél végezték a diákok a gyakorlati órákat, délutánonként.
Két évvel ezelőtt pedig vegyes líceumi osztályra kért
engedélyt a magyar diákok számára, hogy akik természettudományokat
szeretnének tanulni, ne kelljen
Marosvásárhelyre ingázzanak.
Hogy egy iskolaigazgató hogy maradhat funkcióban
ennyi éven át, szerinte az ember egyéniségétől is
függ. Véleménye szerint a ’90-es évek előtt könnyebb
volt az iskolaigazgatás, mert adottak voltak a pártdirektívák,
és azokat mindenkinek követni kellett. Ma
azonban szereti mindenki a maga véleményét hangoztatni.
Természetesen igazgatóként ezt jó figyelemmel
kísérni, mert mindenkinek van jó meglátása is.
Hiszi,
hogy egy iskola attól jó, ha a tanárok hivatásszerűen
végzik munkájukat, ha nem tekintik az iskolát munkahelynek,
ahonnan mielőbb hazamehessenek. A szülő célja, amikor iskolába íratja gyerekét, hogy annak
minél nagyobb esélye legyen az életben való boldogulásra.
Ily módon a tanár célja is csak ez lehet.
Január 1-től a tanár urat felmentették az igazgatói
tisztség alól, de ez nem jelenti a katedrától való eltávolódást. Marad és tanít tovább. Mert, ahogy a beszélgetést
zártuk: „...annál nincs nagyobb öröm, mint valakit
megtanítani valamire, amit nem tud, és nagyobb
jótétemény sem”. (Móricz Zsigmond)
Ezen gondolatok jegyében köszönöm meg a beszélgetést,
és kívánok kitartást további szolgálatában.
(KISS-MIKI MELINDA)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése