1. Oktatás a reformáció előtt
A reformáció előtti korszakban alacsony volt az
írástudó emberek száma. A kor követelményei nem
tették szükségessé egy szélesebb iskolahálózat létrehozását.
Az egyházi intézményekben, uradalmi központokban,
majd később a városokban viszont szükség
volt olyan írástudó emberekre, akik biztosítani
tudták ezek működését, jogi képviseletét.
A katolikus parókiák, plébániák és a dékánátus
mellett szervezett iskolákban szóbeli oktatásban ré-
szesítették az erre kiválasztott gyermekeket, akik így
elsajátították a szertartás rendjét, megtanulták az
egyházi énekeket és a vallási alapismereteket. Írniolvasni
már ritkábban tanították az ifjakat. Az értelmesebbek,
fogékonyabbak a káptalani iskolákban
nyertek magasabb képzést, miután pappá szentelték
őket.
2. Egyházi oktatás
a reformáció után
A lutheri reformáció az oktatás terén is gyökeres
változásokat hozott. Luther Márton követői, az evangélikusok
és a kálvinisták is igen fontosnak tartották
a Szentírás tekintélyének a visszaállítását. A reformáció
szemléletében Isten közvetlenül Igéjében,
Szentlelke által szól az emberekhez. Ebből a tézisből
következik, hogy a Bibliát ne csak a latinul értő papok
olvassák, hanem hozzáférhető legyen mindenki
számára. Fontos tehát az anyanyelvű Biblia nyomtatása
és terjesztése, valamint az anyanyelvű oktatás
megszervezése.
Luther Márton behatóan foglalkozott a neveléselmélettel
is. Pedagógiai felfogásában szükségesnek
tartotta magasabb képzettségű teológusok felkészíté-
sét, akik eredetiben olvashatják a Bibliát és grammatikai,
dialektikai, retorikai tudásuk alapján prédiká-
ciókat tudnak szerkeszteni.
A köznép számára viszont elegendő az anyanyelven
való írás-olvasás elsajátítása, így mindenki
saját nyelvén olvashatja és értelmezheti a Bibliát. Ennek érdekében minden helységben iskolát
kellett szervezni, külön a fiúk és külön a lányok
számára.
Luther felfogásában az iskola az egyház virágoskertje,
tehát nagy figyelmet kellett fordítani az oktatás
megszervezésére.
A reformáció szellemében fogant intézkedések nyomán
a XVI. században vidékünkön, a Felső-Maros
mentén is megjelentek az első falusi iskolák. El kell
mondanunk, hogy a reformáció következtében elkezdődött
a katolikus egyház megújulása is.
Az 1545–1563 között tartott tridenti zsinat szellemében
megkezdődött a katolikus egyház szervezeti
átalakítása és az iskolahálozat kiépítése. A Felső-
Maros mentén a reformáció az 1560-as években kezdett
terjedni. Magyaróra Bánffy Gábor és Boldizsár
hozott református papot, és a jobbágy gyermekek számára iskolát alapítottak. Magyarón az iskolamestert
név szerint 1587-ben említik először, amikor egy
adásvételi szerződésben, közbíróként odakerült Vásárhelyi Mihály neve után iskolamesteri titulusa:
„Mihály Deák Vásárhely mogioroy schola mester”.
Vidékünkön az unitárius vallás is terjedni kezdett. Az
új vallás pártfogója Hagymási Kristóf, a vécsi vár ura
és az uradalom birtokosa volt. Hagymási a „cuius
reguo, eius religio” elve alapján nemcsak Vécsen, hanem
a várhoz tartozó szász falvakban is terjesztette
Dávid Ferenc tanait. A várúr által Alsóidecsre hozatott
szász pap, Bernard Jakobinus a scholában is tanított.
Hagymási Kristóf halála után (1577. március 6.)
Vécsen is a kálvinista egyház erősödött meg.
1583-
ban a szászrégeni, az alsóidecsi és a felsőidecsi lelkészek a fejedelemnek panaszolták, hogy néhány nemes,
akiknek birtokain a káptalan lelkészei szolgáltak,
elűzték a papokat, a helyükbe mást hívtak, a nekik
járó tizedet elvették, az istentiszteletek tartását
ellehetetlen0tették. A fejedelem – Báthori István –
helyreállította a dékán és káptalan joghatóságát, és
figyelmeztette a nemeseket az egyház anyagi javainak
sérthetetlenségére. A fejedelem a felszólítást a
marosvécsi uradalom prefektusaihoz és a
marosfelfalui nemesekhez intézte. 1648 után Vécs a
Görgényi Református Egyházmegye anyaegyháza
(megyéje).
(KUN LÁSZLÓ NY. TANÁR)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése