A Görgényi Református Egyházmegye templomai (26.) MAGYARÓ

   


Magyaró az Erdélyi-medence keleti részén fekszik. Területének egyik része a Maros völgyében, a folyó bal partján található, Dédától délre, alig 10 km-re attól a helytől, ahol a Maros belép az Erdélyi-medencébe. Másik része a Görgényi-havasok dombvidékére esik. A falut nyugaton a Maros választja el Maroshodáktól és Disznajótól, északon Marosoroszfaluval, keleten és délkeleten Idecspatakával, délen Holtmarossal szomszédos.


Magyaró nevével az oklevelekben az évszázadok folyamán gyakran találkozunk, pl. az 1223., 1319. években. A Maros előnevet a történelem folyamán csak szórványosan, elvétve használták. Magyarót az itt valamikor bőségesen található mogyorócserjésről – helyi tájszólás szerint magyaró – nevezték el. A falu egyik határrészének ma is Küsmagyarós a neve. Magyaró 1319-ben Losonczi Tamás székely ispán tulajdona volt, aki a falu felső részén felépítette Mentő várát. A vár 1319-ben már állt, és ekkor említik Balázs nevű várnagyát. Egy 1333-as keltezésű oklevélből megtudjuk, hogy a vár kétezer ezüstmárka költséggel épült (ezer kg tiszta ezüst). A falu birtokosa a vár közelébe jókora falut telepített. Ez volt a Váralja, Mentőalja vagy Mentőváralja nevű település, amely később beolvadt az ugyancsak 1319-ben említett Magyaróba. Később a vár tönkrement, ma már csak a Puszta nevű határrész őrzi az emlékét.


Korábbi fatemplomának papját már 1325-ben említik Johannes sacerdos de Munuro néven. Ennek a templomnak a helyébe épült Losonczi Tamás anyagi támogatásával az új kőtemplom, a falu egyik legrégebbi műemléke.

A reformáció kálvini irányzata az 1560-as évektől érezteti hatását Magyarón, majd az 1570-es években az unitarianizmus is terjedni kezd. A szász falvak a lutheri reformációt, míg a magyar falvak a kálvini reformációt követték. A reformáció egyik legjelentősebb művelődéstörténeti eseménye az anyanyelvi írásbeliség megteremtése. Nagyon értékes az a szép magyarsággal megfogalmazott adásvételi szerződés, amelyet 1587-ben a tanúként szereplő „Paxi (Paksi) János mogioroi predikator és Mihály Deák Wasarhelyi mogioroi schola mester” fogalmazott. Ez az oklevél az iskolai oktatás létezését is bizonyítja Magyarón.


1759-ben a magyarói református papnak kepe fejében minden családtól járt „két kalangya búza, vagy pedig szemül két véka, zabból egy kalangya, vagy két véka szemül, egy szekér fa. Az egyház földjéből pedig a canonica portio fejében egy hat vékás buza s egy hat vékás zab-földet kapott – mindkettő felszántásáról és bevetéséről a pap gondoskodott, a termés learatását és behordását az egyháztagok végezték, a zabvetést ellenben a lányoknak kellett learatniok; ezen kívül járt még két szekér szénát termő kaszálórét is. Ennek lekaszálására és behordására az egyháztagok vállalkoztak. A hívektől ezen kívül pénzbeli juttatásban is részesült, garas-pénz fejében esketésért és halotti prédikációért 24 dénárt kapott, keresztelésért egy tyúk és egy kenyér járt. Az özvegyasszonyok két sing vásznat adtak, vagy pedig 12 dénárt fizettek”.

A háborúban elrekvirált harang helyébe a gyülekezet az 1970-es években önerőből újat öntetett.


Lelkészei: 

Paxi János prédikátor (1587–), Pataki István (1787–1805), Ercsei József (1805–1807), Gellner Sámuel (1807–1819), Molnár György (1819–1825), Albert György (1825–1860), 
Albert János (1861–1885), Lénárt József (1886–1917), Kis Lajos esperes (1914– 1944), Vajda Domokos (1946–1964), Nemes Árpád (1966–1981), Vinczellér Gábor (1981).


( VINCZELLÉR GÁBOR LELKIPÁSZTOR
Magyari Hunor – A Görgényi Református
Egyházmegye templomai )



 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Instagram