Nemes Nagy Ágnes gyönyörű verse aktuálisabb, mint valaha: Kitől és még meddig? Egyszerű: mindenkitől, mindenből, és régi bölcsesség, hogy „A jó pap holtig tanul!”. Ez hatványozottan igaz ránk, pedagógusokra. Valamikor régen a tanító valami magas piedesztálon állt, diákok, szülők feje fölött. Mindenki tisztelte, nem ritkán féltek is tőle, amiben jelentős szerepet játszott a mogyorófavessző is. Aztán ebből a végletből lassan átcsúsztunk a másikba, amikor talán mi is tehetünk arról, hogy a tanuló már nem tud felnézni ránk, nem tiszteli a tanítóját, azt hiszi, egyenrangú partnerek. És ez az állapot senkinek sem jó. A tanítónak rengeteg feszültséggel jár, idegesítő, olykor kétségbeesett helyzetek elé állítják a mindennapok kihívásai, és lassan, de biztosan felőrli az egészségét, idegrendszerét. A gyereknek – habár látszólag úgy tűnik, jó ez a helyzet – nem ad biztonságot, egy idő után frusztrálttá válik, szorong, és akkor ezt a feszültséget különbözőképpen vezeti le, ami legtöbbször nem egy fáklyásmenet.
Azt kellene
megértenie a pedagógusnak, de a szülőnek is, hogy a jól meghatározott, világosan leírt szabály, amit következetesen be is tartunk és
betartatunk, az a gyerek hasznára válik. A legveszélyesebb autóúton
a korlát az autóvezető és az utasok biztonságát szolgálja, és semmiképp
nem akadályozza, korlátozza a szabadságát. Szerencsés esetben
a szülő partner ebben, és ha kételyei támadnak, akkor azt elsősorban a tanítóval tárgyalja meg, és még véletlenül sem gyereke füle
hallatára tesz megjegyzést a tanítóra.
Az első szülői értekezleten mindig elmondom, hogy lehet velem egyetérteni,
lehet engem – mint tanítót – szeretni vagy sem, de soha nem a gyerek
előtt kell hangoztatni: „Na aztán, ez a tanító néni…! Hogy mit ki
nem talált ismét…! Mégis mit képzel?” Ezek a mondatok bumerángként
működnek, és ismét itt a bölcs mondás, hogy „ma rajtam, holnap rajtad
csattan az ostor!”. Bizony az a szülő, aki így viszonyul a tanítóhoz, a nem
is olyan távoli jövőben visszakapja a gyerekétől.
Szoktam mondani, hogy a tanító a négy évet végigcsinálja – talán
kicsivel több hajfesték és smink szükségeltetik –, aztán a tanár is
elboldogul valahogy, de a gyerek végső soron a szülő feladata, és egyáltalán nem visz előbbre a „bűnbak” keresése, aki először a tanító/
tanár, majd a rendőr lesz, és soha nem a szülő, aki a legtöbbet van a
gyerekével, a legtöbbet tehet annak neveléséért.
A mai „digitális bennszülött” nemzedék nevelésében nekünk,
„digitális bevándorlóknak” nagyon nehéz a helyzetünk, vagy legalábbis
az lesz, ha úgy állunk hozzá, és elképedve szajkózzuk, hogy:
„Ezek a mai gyerekek! Ezek a mai fiatalok! Hát az én időmben bezzeg...!”,
és mintha tömeges amnéziában szenvednénk, mert bizony
anno ugyanezek voltak a sopánkodó, rosszalló megjegyzések, és lámlám,
ennek ellenére egészen „jól sikerültünk”!
Jövőnk
Gyermekek
Fújtató bölénycsordaidő
vaspatája alatt
düledeznek tetők, falak,
s a báránycsontú falucskák
egyre romlanak, omlanak,
és velük roggyannak
a tudáslángú iskolák.
Megrettenve nézünk egymásra:
és most hogyan tovább?
Elridegül a gyermek kiskora,
ha nem forrósítja át
a táblanapú iskola.
– De jaj! a szív is dermed:
nincs elég magyar gyermek.
Ha nincs – nincsen magyar iskola,
vak idő jeges szele sodorja tova,
elsorvad a kicsontolt falu,
eltörli végképp a sorsgyalu.
A gyermek élet! Hatalom! Jövő!
Ő az életet fénnyel átszövő!
Ezt vésd jól eszedbe, magyarom,
nincs jövőd leperzselt ugaron!
Gyermek legyen! Gyermek legyen!
Szöszi, barna, vörös, fekete,
„egy szeg se jó benne” – eleven,
ki valóságos égedelem,
ki csínyre, kalandra kész,
kiben kétkerekűn forog az ész!
Aranyos, édes gyermekek
töltsék be az osztálytermeket!
Magyar népem,
ők adják vissza erődet, lelkedet,
örök csillagaid:
a gyermekek! Saját tapasztalatom szerint egyik „fegyverünk” a
humor lehet, amikor félretesszük azt, hogy persze, én
vagyok a felnőtt, ráadásul tanító, és ejnye-benyje…
Egy jól irányított megjegyzéssel, sok-sok humorral
oldani lehet a feszültséget, kipukkad a „méregzsák”,
nagyot nevet az osztály, és már egészen más légkörben
folytatódhat a munka. Nem kell attól tartani,
hogy csorbul a tanító tekintélye, ha beismeri a tévedését,
a gyerek valósággal fellélegzik, hogy hát lehet
tévedni, és nem lesz világvége. Ez főleg a maximalista
gyerekeknél jön jól, akik már egy felmérőnél szorongani
kezdenek, hogy mi lesz, ha… és akkor saját
szintjük alatt teljesítenek, bekerülnek egy ördögi körbe,
főleg ha még otthonról is ezt táplálják beléjük.
Igenis, tévedni emberi dolog, csak az téved, aki dolgozik,
legközelebb majd jobb lesz…
Ezek a mondatok
felszabadítják őket, és legközelebb tényleg jobb lesz az
eredmény.
Tanulni kell: nekünk, pedagógusoknak elsősorban a
gyerekektől. Ha nagyon figyelünk és hajlandóak vagyunk
tanulni, nyitottak vagyunk, meg akarjuk fejteni
őket, akkor sok mindenre tanítanak. Én személy
szerint most találkoztam egy hiperaktív gyerekkel, és
rájöttem, hogy nekem kell ebből a helyzetből kihozni a
legjobbat úgy, hogy figyelem és hagyom, hogy „
tanítson”! Azt mondják, hogy véletlenek nincsenek:
egy továbbképzőn pontosan erre a helyzetre kaptam
nagyon sok megerősítést, információt, jó tanácsot. Tanulság:
ki kell lépni a komfortzónából, levetni a merev,
távolságtartó magatartást, nyitott szemmel járnikelni,
és engedni, hogy megtaláljanak a lehetőségek.
Hab a tortán: hogy egy kreditpontos képzés is lehet
nagyon-nagyon jó, felszabadító, olyan, mint a tavaszi
eső. Látni kellene, ahogy beesik egy maréknyi nyúzott, hajszolt, fáradt tanító – mindenkinek jó oka van
rá: hosszabbított program, elvárások, versenyek, megspékelve
a családdal és a kamaszodó saját gyerekkel,
és ugye „a cipésznek lyukas a cipője!” –, de a
fogalkozás végére egy csoport felszabadult, nevetgélő,
kisimult arcú tanítónő hagyja el a termet. Igazi „lelki
wellness”! Erre van a legnagyobb szükségünk!
Befejezésként egy szösszenet: nagyon komolyan előadom az elsőseimnek: tudjátok, van az úgy, hogy telik-telik
az a bizonyos pohár – a mindennapi csínytevésektől, rosszalkodásoktól –, aztán egyszer csak jön az az
utolsó csepp a pohárban, és akkor lesz belőle fekete pont,
magaviseletből. Hiperaktív gyerekemet láthatóan meghatja
a „hegyi beszédem”, kicsit elgondolkozik, aztán
megkérdezi: Az én poharamban mennyi van?
Azóta is sokszor eszembe jut: mi lett volna erre a
helyes válasz?
VITA PIROSKA TANÍTÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése