1784. március 27-én született Kőrösi Csoma
Sándor utazó, nyelvtudós, a tibetológia
tudományágának megalapítója. A „messzeségek
vándora“ kis székely fiúból vált az ősmagyarok
kutatójává és az első európai tudóssá, aki
tanulmányozta a tibeti nyelvet és kultúrát. Mindig
büszke volt származására, ahogy írta, „én a székely
nemzettség szülötte vagyok”, angol nyelvű
könyveiben pedig székely-magyarnak nevezte magát.
Tanulmányait kiemelkedő eredménnyel végezte.
Egyszerű és önmegtartóztató életet élt, takarékosság
és belső fegyelem jellemezte. A tudományok közül
leginkább a nyelvészetet, a történelmet és a földrajzot
kedvelte. Zseniális nyelvérzékkel rendelkezett,
elképesztő tehetsége volt a nyelvtanuláshoz. Élete
során tucatnál is több nyelvet sajátított el: a latin,
görög, német, francia, angol, orosz, szerb (illetve
horvát), héber, perzsa, arab, török, tibeti, szanszkrit,
hindi nyelvet.
1819-ben, 35 évesen indult el Ázsiába, úgy, mintha
csak a szomszéd faluba kerekedne fel, tarisznyával és
elmaradhatatlan tölgyfa botjával felfegyverkezve. Céljának
ezt tűzte ki: „Elhatároztam, hogy elhagyom hazámat,
keletre jövök, s ahogy lehet, biztosítván mindennapi
kenyeremet, egész életemet oly tudománynak
szentelem, melyek a jövőben hasznára lehetnek az európai
tudós világnak és különös világot vethetnek bizonyos,
még homályban lévő adatokra nemzetem történetében”.
Útja nemcsak a megtett távolság miatt
döbbenetes – több mint 12 ezer kilométert járt be, s
ennek legnagyobb részét gyalogszerrel, hiszen
szegény volt –, hanem a rengeteg veszély, az emberi
tűréshatárt súroló és sokszor meghaladó körülmények
miatt is.
Küzdelmes út során jutott el Ázsiába, ahol eredeti
célja mellett vállalt még egy feladatot: az Európa számára addig ismeretlen tibeti nyelv és kultúra tanulmányozását.
Ezt a kutatást ugyanolyan pontosan és
lelkiismeretesen végezte, mint eredeti munkáját.
Nyolc évet töltött különböző lámakolostorokban Nyugat-Tibetben,
tudós lámák segítségével tanult. Spártai módon élt, tűrte a hideget, a rideg környezetet, és
ételként nem vett magához mást, mint a szerzetesek
szokásos eledelét, a jakvajas, sós teát. A fűtetlen kolostorban
éjt nappallá téve kutatott, olvasott, írt, éveken
keresztül.
Egy angol orvos Kőrösi mindennapjairól ezt írja: „Egyszerű tápláléka az itteni szokás szerint készített zsíros tea volt. De a kanumi hideg évszak zordonsága eltörpül, ha összehasonlítjuk azt a zanszkári zárdában uralkodott telek fokával, ahol Csoma egy egész évet töltött. S ott ő a Lámával és egy szolgával kilenc négyszög lábnyi szobában 3-4 hónapon át el volt szigetelve. Szobácskájából egyikük sem mert kimozdulni, a környék hóval volt fedve és a hőmérő rendszerint a 10- 16 fokon állott zéró alatt. Ott ült ő ködmönébe öltözve, kezeit ölébe téve; és ily állapotban olvasott reggeltől estig, melegítő tűz és alkonyat után világító mécses nélkül. A föld szolgált nyoszolyául, s az egyszerű csupasz falak voltak egyedüli oltalma az égalj zordonsá- ga ellen. A hideg oly szigorú, hogy nehéz feladat volt a kezeket a gyapjútakaró alól kiszabadítani a könyv leveleinek átlapozása végett”.
Egy angol orvos Kőrösi mindennapjairól ezt írja: „Egyszerű tápláléka az itteni szokás szerint készített zsíros tea volt. De a kanumi hideg évszak zordonsága eltörpül, ha összehasonlítjuk azt a zanszkári zárdában uralkodott telek fokával, ahol Csoma egy egész évet töltött. S ott ő a Lámával és egy szolgával kilenc négyszög lábnyi szobában 3-4 hónapon át el volt szigetelve. Szobácskájából egyikük sem mert kimozdulni, a környék hóval volt fedve és a hőmérő rendszerint a 10- 16 fokon állott zéró alatt. Ott ült ő ködmönébe öltözve, kezeit ölébe téve; és ily állapotban olvasott reggeltől estig, melegítő tűz és alkonyat után világító mécses nélkül. A föld szolgált nyoszolyául, s az egyszerű csupasz falak voltak egyedüli oltalma az égalj zordonsá- ga ellen. A hideg oly szigorú, hogy nehéz feladat volt a kezeket a gyapjútakaró alól kiszabadítani a könyv leveleinek átlapozása végett”.
Tanulmányainak gyümölcse két könyv, amelyek
1834-ben jelentek meg: az első hiteles tibeti-angol szótár, valamint egy tibeti nyelvtankönyv. Ezeken kívül
összefoglaló tanulmányokat is írt a tibeti vallásról,
kultúráról, művészetekről, tudományokról. A tibeti
kolostorok után Kalkuttában folytatta tanulmányait,
ahol saját anyagainak feldolgozása mellett a
Bengáliai Társaság könyvtárának gazdag keleti
anyagát rendezte. A tibeti után a szanszkrit nyelv
vizsgálatának szentelte magát, itt is eredeti célja
vezérelte, hogy talán némi információra bukkan a
magyarság eredetét illetően. Kalkuttában is visszavonult,
zárkózott aszkétaéletet élt, akárcsak a kolostorokban
1842-ben felkerekedett, hogy eljusson a tibeti fővárosba, Lhászába – természetesen nem feledve eredeti
célját. A dalai láma híres könyvtárában szeretett volna
kutatásokat folytatni, ám az úton maláriát kapott,
és szervezete nem tudott megküzdeni a kórral.
„Nemzetének bölcsőjét kereste és a maga sírját találta
itt – de halhatatlanságát is.”
Sokat elárul róla, hogy miből állt személyes
hagyatéka: négy óriási láda tele könyvekkel és
iratokkal, ezenkívül egy öltöny, némi fehérnemű és
egy főzőedény. Halála után szenteket megillető
tisztelet övezte, a „nyugati tanítvány” néven
emlegették. Sírhelye zarándokhellyé vált.
Eredeti
célját, a magyarság felkutatását ugyan nem érte el,
de két fő műve és egyéb, a tibeti kultúrát bemutató
tanulmányai megírásával csodás kincsekkel teli ládát
nyitott fel az utókor számára.
Szilágyi Ferenc a tudomány Kolumbuszának nevezi
Kőrösi Csomát, aki „mást – többet – fedezett fel, mint
amiért indult”.
Arthur Schopenhauer szerint „...ólmot keresett, és
aranyat talált, és ami még ennél is több, nagyon jól
felismerte a nemesfém értékét”.
Élete jól példázza, hogy egy egyszerű ember,
szegényen és tengernyi viszontagságot szótlanul
tűrve, pusztán hősi megszállottságtól fűtve
hogyan állhat helyt, és hogyan küzdhet meg egy
teljesen ismeretlen nyelv és kultúra
megismeréséért. Segítségére volt kimeríthetetlen
tudásszomja, melyre vándorbotként támaszkodhatott.
Elméjét, kutatásra irányuló
koncentrációját nem gátolták a szenvedélyek.
Személyiségét teljes egészében a vállalt ügynek,
fogadalmának ajánlotta, és élete minden
pillanatában arra törekedett, hogy előbbre jusson
kutatásaiban. Állhatatosságának csak halála
vethetett véget. Példaképpé válhat hite,
eltökéltsége, egy eszméhez való hűsége miatt.
Idézzük fel Kőrösi érdemeit Széchenyi István szavaival:
„Egy szegény, árva magyar, pénz és taps nélkül,
de elszánt kitartó hazafiságtul lelkesítve – Kőrösi
Csoma Sándor – bölcsőjét kereste a magyarnak, és
végre összeroskadt fáradalmai alatt. Távol a hazátul
alussza örök álmát, de él minden jobb magyarnak lelkében.
Nem maga helyzet, nem kincs a nemzetek védőre, hanem törhetetlen honszeretet, zarándoki önmegtagadás
és vas akarat. Vegyetek példát hazánk nagyjai
és gazdagai, egy árva fiún, és legyetek hű magyarok
tettel és nem puszta szóval, áldozati készséggel és nem
olcsó fitogtatással!”
( DOBA ÉVA
Kőrösi Csoma Sándor .részlet-
Új Akropolisz – Kulturális Közhasznú Egyesület)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése